Modna industrija je jedna od najvećih zagađivača na svetu, koja proizvodi 20% globalnih otpadnih voda i 10% globalnih emisija ugljenika i procenjuje se da će do 2050. to porasti na 25%. Neverovatnih 300.000 tona odeće svake godine se pošalje na deponije.
Poslovni model brze mode, prvi put razvijen početkom 2000-ih, odgovoran je za povećanje potražnje potrošača za visokim količinama nekvalitetne odeće. U današnje vreme, mnogi modni proizvodi su dizajnirani i napravljeni posebno za kratkotrajno vlasništvo.
Mnoge marke i proizvođači priznaju potrebu za promenama i počeli su da preduzimaju akcije. Na primer, brendovi kao što su Adidas, Stella McCartney i Patagonia, fokusiraju se na upotrebu iskorišćene odeće u razvoju tekstilnih materijala za nove kolekcije.
Naravno da su ovakve politike brendova pozitivne. Ali, da li modni brendovi zaista čine dovoljno da se promene? Sumnja se da će promene koje su napravili brendovi značajno poboljšati prirodnu sredinu. Stoga, potrebno je da i potrošači donose mudrije odluke pri kupovini odeće.
Modni brendovi nisu jedini koji imaju moć stvaranja promena, stav potrošača je takođe važan. Potrošači mogu raznim protestima i demonstracijama podići svest javnosti o ekološkim pitanjima. Promena ponašanja potrošača može podstaći brendove da prilagode svoje poslovanje ka boljoj budućnosti modne industrije.
Evo 4 stvari koje treba da uzmete u obzir pre nego što kupite novu odeću:
1. Razmislite pre kupovine
Pre nego što samo kupimo novu odeću i doprinesemo eskalaciji zagađenja, moramo razmisliti o alternativnim opcijama. Ovo bi moglo ne samo da nam uštedi novac, već bi bilo bolje i za životnu sredinu. Na ovaj način imaćemo nekoliko opcija: da koristimo ono što imamo, pozajmimo, zamenimo. Kupovina nove odeće treba biti konačan izbor, tek nakon što se razmotre sve druge opcije. Ovaj pristup se u velikoj meri protivi principima brze mode.
2. Kupujte onu odeću za koju znate od kojih materijala je napravljena
Moramo razmisliti o tome gde kupujemo. Počnite da donosite utemeljene odluke o svom ponašanju u kupovini. Na primer, ako želite da znate odakle dolazi vaša odeća, onda treba da izaberete marku koja je transparentna po pitanju lanca snabdevanja. Tako ćete znati odakle su sirovine i gde je napravljena odeća.
3. Kupujte polovnu odeću
Kupovinom polovne odeće u ,,second hand“ prodavnicama možete ponovo ,,dati život” modnim proizvodima i tako sprečiti kupovinu nove modne odeće.
4. Odgovorno postupite nakon što odlučite da se otarasite odeće
Procenjuje se da odeća vredna 140 miliona evra svake godine ode na deponiju. Mnogi materijali ove odeće su napravljeni od sintetičnih vlakana, što znači da će im trebati između 20-200 godina da se razgrade. Ljudi bi trebali da razmotre niz opcija, poput doniranja odeće u dobrotvorne svrhe, recikliranje, ponovnu upotrebu, popravku, davanje prijateljima i porodici, pre nego što se odluče da kupe novu odeću.
Odgovornost pri kupovini i odlaganju iznošene odeće najvažniji je aspekat za stvaranje održivih promena u modnoj industriji. Danas kupci imaju sve veći uticaj i sposobnost da utiču na promene nego ikada ranije. Pomoću različitih društvenih platformi na internetu mogu izneti svoje žalbe i nedoumice.
Individualni stav i spremnost potrošača da naprave pametnu odluku pri kupovini odeće u budućnosti će presudno uticati na promenu poslovanja kod modnih brendova, što će znatno očuvati našu životnu sredinu.
Pročitajte više:
Kako provesti praznike – ukoliko ste sami
Malograđanstvo kao društvena bolest
Stav prema životu je važniji od inteligencije