Zdrav odnos sa klijentima je neophodan da bi vaš posao bio uspešan. I vi i vaš klijent treba da uspostavite obostrani zdrav odnos. Iako imate različite ciljeve, vaša saradnja treba da bude korisna obema stranama.
Međutim, takav odnos vrlo često bude narušen. Neki od klijenata vas dovedu u stanje da se zapitate da li još uvek uživate u svom poslu i počnu da ugrožavaju vašu produktivnost. Ne poštuju vaše vreme, kasne sa plaćanjem, ili vas vređaju. U jednom trenutku postaje neophodno da pogledate listu vaših klijenata i prekinete saradnju sa onima koji su toksični za vas ili vaš tim. Ako želite da vaše poslovanje odvedete na novi nivo, ne možete dozvoliti da vas u tome zaustavlja težina loših klijenata.
Nije praktično da se prekine saradnja sa svakim klijentom koji vam pravi probleme. Posebno ukoliko je problem u vašem nedostatku asertivnosti i nepostojanju volje da se postave granice vaše saradnje, nego samo trpite nagomilanu frustraciju.
Za početak da pogledamo kakvi sve toksični klijenti postoje:
Previše vas zovu i šalju poruke i to često tokom neradnih sati
Komunikacije je ključna za zdrav odnos. Ipak, kao i u svakom odnosu, potreban vam je vaš prostor i vreme.
Ako vas zovu noću i šalju previše i-mejlova ili poruka, i ljute se što im ne odgovarate – sve to su loši znaci. To je alarm u vezi pa tako i u biznisu.
Klijenti bi trebalo da shvate da imate druge klijente kojima treba da posvetite vreme. Ukoliko vas klijent natera da mu posvećujete nerazumnu količinu vremena, vrlo lako ćete zaglaviti svoje poslovanje.
Nerazumna vremenska očekivanja
Kažu da je vreme novac. Ipak ne želi svako da u kontinuitetu plaća vaše vreme. Ako se ovo uspostavi kao problem u slučaju klijenta sa kojim ste nedavno počeli da sarađujete, to bi mogao biti znak za brigu. U ovo vreme besplatne muzike i besplatnih vesti, ljudi često imaju nepravedna očekivanja besplatne (ili jeftine) usluge.
Morate biti postojani i da jasno saopštite koliko vremena možete potrošiti na određeni projekat i koliko će to koštati.
Očekivanje besplatnih usluga
Klijenti posežu za vašim uslugama jer je to nešto što ne mogu sami da urade. Iz tog razloga, treba da poštuju tu činjenicu i da ne pokušavaju konstantno da umanje cene vaših usluga. Naravno, možete i trebalo bi da im pomognete malo u razumnim okolnostima, ali ako date previše, rizikujete da naštetite vašem poslovanju. Ako se ovaj problem neprestano ponavlja, možda je bolje da se raziđete sa klijentom sa kojim vam se vaši poslovni interesi ne poklapaju.
To ne znači da ne treba da napravite male ustupke ili da ne treba da budete popustljivi sa vašim vremenom ili cenama ako su u pitanju klijenti sa kojima imate uspostavljen odnos. Ipak ne treba da uradite bilo šta što bi ugrozilo vaše važne poslovne saradnje.
Preterano agresivni zahtevi
Bilo da je u pitanju klijent sa kojim ste nedavno započeli saradnju ili klijent sa kojim već dugo sarađujete, nikada ne dozvolite da se poslovna komunikacija vodi u agresivnom tonu.
Najvažnije je zapamtiti da nije svaki klijent vredan saradnje sa njim. Ako vidite da suviše često mislite negativno o klijentu, možda je vreme da preispitate svoj odnos sa njima. Neki klijenti neće dovesti do više preporuka ili prodaja a samo će konstantno praviti probleme vašim zaposlenima.
Zapamtite da uvek možete da nađete nove klijente. Ipak ne možete da povratite izgubljeno vreme pokušavajući da pomognete klijentu koji nikad neće biti zadovoljan. Zaslužujete poštovanje i satisfakciju pravedne kompenzacije za sav vaš mukotrpan rad.