Poznati francuski filozof, Denis Didro, živeo je skoro ceo svoj život u siromaštvu, ali to se sve promenilo 1765. godine.
Kad je Didro imao 52. godine, ćerka mu se trebala venčati, ali on nije mogao priuštiti miraz.
Uprkos nedostatku bogatstva, Didroovo ime bilo je poznato po tome što je jedan od osnivača i pisaca Enciklopedije, jedne od najopsežnijih enciklopedija tog vremena.
Kad je Katarina Velika, carica Rusije, čula za Didrove finansijske probleme, ponudila mu je da kupi njegovu biblioteku za 1.000 funti, što je otprilike 50.000 dolara u 2015. godini.
Odjednom je Didroo imao novca za trošenje. Međutim, ubrzo posle ove srećne prodaje, Didro je kupio grimizni ogrtač. Tada je sve krenulo po zlu.
Efekat Didro
Didroov grimizni ogrtač bio je predivan. U stvari, bio je toliko lep da je odmah primetio kako ogrtač nije bio u skladu sa ostalim stvarima koje je posedovao. Po Didroovim rečima, između ogrtača i ostale imovine ,,nije više bilo koordinacije, jedinstva, lepote“. Filozof je ubrzo osetio nagon da kupi neke nove stvari koje će biti u skladu sa lepotom njegovog ogrtača.
Zamenio je svoj stari ćilim novim, napravljenim u Damaskusu. Svoj dom je ukrasio predivnim skulpturama i boljim kuhinjskim stolom. Kupio je novo ogledalo, a staru stolicu je zamenio kožnom.
Ove reaktivne kupovine postale su poznate kao Didroov efekat.
Didroov efekat znači da posedovanje novog predmeta utiče na vas da nabavite još novih predmeta što dovodi do spiralne potrošnje. Kao rezultat toga, na kraju kupujemo stvari koje prethodnom ,,ja“ nisu bile potrebne da bi se osećao srećnim ili ispunjenim.
Zašto želimo stvari koje nam nisu potrebne?
Ljudi veoma lako potpadaju pod dejstvo Didro efekta. Na primer, kupovina novog automobila, često na kraju dovede do kupovine svih vrsta dodatnih stvari koje bi išle uz auto, kao što su: automobilski punjač za mobilni telefon, pribor za prvu pomoć, lampica, i slično.
Kada dugi niz godina posedujete jedan auto, ni u jednom trenutku nećete osetiti da vam je bilo koja od gore pomenutih stvari vredna nabavke. A nakon što kupite novi auto, naći ćete se u situaciji kao Didro.
Slično ponašanje možete pokazati u mnogim drugim situacijama:
- Kupujete novu haljinu i sada morate nabaviti cipele i minđuše.
- Kupujete novi kauč i iznenada dovodite u pitanje izgled cele dnevne sobe. Da li kupiti nove stolice, tepih ili sto za kafu?!
Savladavanje Didrovoog efekta
Didrov efekat nam govori da će se više stvari boriti da uđu u naš život, tako da morate da se usredsredite na stvari koje su vam zaista važne. Na primer: Kupujte predmete koji odgovaraju vašem trenutnom posedovnom sistemu. Ne morate početi od nule svaki put kada kupujete nešto novo. Kada kupujete novu odeću, potražite predmete koji se dobro slažu sa vašom trenutnom garderobom.
- Kupite jedan, ali i poklonite jedan – Svaki put kada kupite neki novi proizvod, stari proizvod nekom poklonite ili preprodajte. Ideja je da sprečite da broj vaših predmeta raste a potpomoćićete i kulturu štednje i ciklične ekonomije.
- Potrudite se da mesec dana ne kupite nešto novo – Ne dozvolite sebi da kupujete nove predmete tokom jednog meseca. Umesto da kupite kosilicu, iznajmite je od komšije. Kupite novu majicu iz prodavnice, a ne iz robne kuće. Što se više ograničimo, postaćemo snažniji.
- Oslobodite se želje da kupujete stvari – Uvek će postojati nešto što možete unaprediti: umesto Honde možete kupiti Ferari, umesto Ferarija možete kupiti Bentli. Dakle, shvatite da je želja samo opcija koju vaš um pruža, a ne nalog koji morate da sledite.
- Kako prevazići tendenciju potrošnje – Naša prirodna tendencija je da konzumiramo više, a ne manje. Međutim, čovek treba da preduzme korake za smanjenje neupitne potrošnje čime će svoj život učiniti boljim.
Cilj nije svesti život na najmanju količinu stvari, već ga ispuniti optimalnom količinom stvari.
Nadam se da će vam ovaj članak pomoći da da to sprovedete i ne budete žrtva Didroovog efekta.
Didro: ,,Neka moj primer služi kao lekcija. Siromaštvo ima svoje slobode; bogatstvo ima svoje prepreke.“