Ono što čini sjajne menadžere nisu problemi koje rešavaju, već pitanja koja postavljaju.
Započnite sa ovih 16 pitanja:
Na primer, jedan zaposleni dođe kod vas i kaže vam: ,,Ja imam problem“. Ako pokušavate da budete sjajan menadžer, šta ćete uraditi?
Vaš početni instinkt može biti da odmah zasučete rukave. Kažete sebi: ,,Vreme je da budeš šef“. Spremni ste da uđete u koštac sa problemom, da rešite problem i da spasite vaš dan.
Ili nešto slično. Samo želite da budete od pomoći.
U stvarnosti, vaš instinkt se suprotstavlja korisnijem pristupu. Zapanjujuće je za mnoge da je mešanje u rešavanje problema od strane menadžera jedna od najvećih liderskih grešaka koje možete napraviti.
Podsetio sam se ovog kontraintuitivnog koncepta tokom razgovora sa Wade Foster-om, generalnim direktorom kompanije Zapier, u našem Heartbeat podkastu u kompaniji Know Your Team. Iako njegova kompanija danas napreduje sa preko 200 radnika i preko 2 miliona korisnika, Wade je priznao kako se nosio na početku kao generalni direktor, kad god bi mu zaposleni došao sa problemom.
,,Kada ‘uskočite’ u problem kako biste ga sami rešili, vi ste zapravo promašili vašu ulogu. Angažovali ste ovu osobu za rešavanje problema. Ukoliko oni ne mogu da reše problem, onda ste, verovatno, zaposlili pogrešnu osobu.“
Drugim rečima, vaša uloga menadžera nije da rešavate probleme. To je pomoć drugima da sami reše probleme. Vođstvo znači upravljanje. To znači da vodite vaš tim kroz opasne vode, oko podvodnih stena do željenog odredišta, i pobrinite se da ljudi budu nahranjeni i odmorni na putu. Ali ne možete biti dobar vođa, ako pokušavate sami brže da veslate. Da biste pokrenuli brod napred, odličan menadžer je kapetan, a ne veslač.
Ova zbrka oko uloga dovodi do krajnje neželjenog ishoda: Vi sprečavate vaš tim da nauči kako da reši problem. Razvija se opasno oslanjanje na vas koje zavisi samo od vaše stručnosti i od vaše konačne reči. Vaš tim se nikada ne preznoji i pokuša da sam reši problem. Kada vi razmišljate o svim problemima, vi učite vaš tim da ne razmišljaju svojim glavama.
Vi, takođe, nehotice usporavate vaš tim. Svaki problem, posebno oni najteži, preusmeravaju se ka vama. Pa šta se dešava ako te nedelje vi ne budete u kancelariji? Ili ste možda prezauzeti? To znači da će taj problem morati da sačeka. Razmislite. Vi stvarate problem koji odlaže napredak vašem timu. Usmeravate vaš tim u jedan režim zavisnosti koji je teško ukinuti.
Najbolje vođe ovo znaju i uspevaju da prevaziđu ovu zamku – pa rade i nešto drugo. Oni uče zaposlene da brzo i uspešno prevaziđu problem. Pomažu članovima tima da misle sami.
Kako? Postavljanjem pitanja. Wade, vlasnik Zapier-a, usvojio je ovu praksu kao generalni direktor, opisujući to kao ,,više sokratski način“ kako bi pomogao svom timu da reši probleme. Na kraju, to vodi tim do boljih rezultata.
Postavljajte pitanja kako bi članovi tima došli sami do odgovora. Postavljajte pitanja i problem sa kojim se suočavaju postaće razumljiviji i manje zabrinjavajuć. Postavljajte pitanja i članovi vašeg tima možda predlože čak bolje odgovore nego što biste vi imali.
Da biste bili odličan menadžer, evo 16 pitanja sa kojima možete početi, tako što ćete ih postaviti vašem timu tokom sastanka, umesto da skačete da sami rešavate probleme:
Šta vidite kao osnovni uzrok problema?
Koje su opcije, potencijalna rešenja i planovi o kojima razmišljate u vezi problema?
Koje su prednosti i mane svakog plana akcije?
Kako biste opisali uspeh ovog problema?
Kako znate da ćete uspeti?
Koji bi bio najgori mogući ishod slučaja?
Koji je najverovatniji ishod?
Koji deo problema deluje najneizvesnije, zbunjujuće, teško predvidljiv?
Šta ste već pokušali?
Koja su vaša početna razmišljanja u vezi toga šta biste trebali da preduzmete?
Postoji li drugo rešenje koje nije trenutno uočljivo?
Šta me muči u ovoj odluci?
Da li postoji lakši način da uradite ono što ste predložili?
Šta bi se dogodilo, ako ništa ne učinite?
Da li je ovo izbor ili postoji nešto što propuštate?
Postoji li nešto u čemu ste prebrzo odreagovali? (pogrešili)
Ono što ćete primetiti kada postavite ta pitanja, a to je da većina zaposlenih već ima odgovor (ili nekoliko odgovora) za određeni problem. Ali njima je bilo neprijatno, ili su se brinuli da to ne shvate pogrešno.
Deo postavljenih pitanja, nije samo da im se pomogne da jasnije razmisle o problemu, već i da im se pomogne da shvate da znaju više nego što misle, da su sposobniji nego što misle, i da su ublažili rizike bolje od očekivanog.
Vaš posao vođe nije samo da pomognete u razjašnjenju misaonih procesa, već i da ih uverite u njihovo razmišljanje.
Kao što Wade kaže: – Pokušavaš im samo pomoći da shvate: ,,Ti znaš šta treba da radiš”.
Uostalom, sjajni menadžer je usredsređen na izgradnju mogućnosti svog tima, a ne sopstvenih sposobnosti.
Ne rešavajte problem sami.