Svi mi ponekad imamo poteškoća u komunikaciji sa drugima. Može nam biti izazovno kako da saopštimo svoje misli, te pokušavamo da otkrijemo adekvatan način izražavanja kako bismo ih predstavili na najbolji mogući način.
Stoga, u nastavku vam otkrivamo koji vid komuniciranja dovodi do win-win rešenja, odnosno, srećnog završetka razgovora između dvojice ili više sagovornika. Pre nego što objasnimo šta je asertivna komunikacija i zašto je ona najprihvatljiviji način izražavanja, saznajmo koji sve stilovi komuniciranja postoje.
3 stila komunikacije – agresivni, pasivni i asertivni
U toku svakog razgovora, našim stilom komunikacije olakšavamo ili otežavamo drugoj osobi da razume ono što joj saopštavamo. Nažalost, ponekad možemo snositi posledice, jer ne znamo kako da izrazimo svoje misli. Neadekvatan stil izražavanja može dovesti do nejasnog prenošenja stava ili do slučajnog vređanja ljudi.
Agresivnim komuniciranjem možemo delovati odbojno drugima i biti u nemogućnosti da izgradimo prijateljske veze. Osnovni razlog ovoga jeste osuđivački stav – govornik, koji se stalno svađa i ne usaglašava sa drugima, što ljudima ne prija. Uglavnom niko ne uživa u društvu nekoga ko ne prihvata i ne razume tuđa mišljenja.
S druge strane, ukoliko praktikujete pasivan način komunikacije može vam se učiniti kao da vas drugi ne razumeju i ne čuju. Zbog toga ćete se verovatno osetiti nelagodno i pomisliti da niko zaista ne ceni vaše reči.
Postavlja se pitanje, kako komunicirati tako da svi sagovornici budu zadovoljni na kraju razgovora? Poenta je u asertivnoj komunikaciji, koja predstavlja ravnotežu između druga dva stila komuniciranja (agresivni i pasivni).
Šta je asertivna komunikacija?
Svi mi treba da težimo asertivnom komuniciranju, jer je to način prenošenja misli, koji je prilagođen svakom razgovoru – na pravi način se odgovara na zahteve/potrebe svih sagovornika, te se tako komunikacija uspešno završava.
Naravno, ponekad iz navike nismo u mogućnosti da izbegnemo druge stilove komunikacije i da primenjujemo samo asertivni. Srećom, postoji nekoliko načina kako da postepeno poboljšamo svoje asertivne veštine komunikacije, kako bismo vremenom njome i ovladali.
5 načina kako da poboljšamo asertivnu komunikaciju
U nastavku vam otkrivamo nekoliko načina koje možete slediti zarad uspešne realizacije razgovora:
- Češće izgovarajte NE
Prvi korak ka usvajanju asertivnog načina ponašanja jeste da se najpre odviknete od potrebe da udovoljavate svima i da radite stvari u skladu sa njihovim očekivanjima. Asertivna komunikacija znači da izgovarate tačno ono što mislite, ali na takav način da ne povređujete osećanja sagovornika.
Na primer, drugi vam mogu ponuditi određene predloge koje vi smatrate neadekvatnim, ali vi ih možete i te kako odbaciti, samo uz pravo objašnjenje. Reč ,,zato” je moćan faktor u komunikaciji. Ako navedete jake razloge i kažete ih odlučno, sagovornik se neće uznemiriti što ste mu dali negativan odgovor.
2. Obratite pažnju na ton izrečenog
Vaš glas treba da bude opušten i da se kroz njega oseća vaša smirenost. Suština je da budete strpljivi i da se ne nervirate ako na kraju i povisite glas. Važno je da shvatite da ste pogrešno odreagovali, da biste grešku ispravili tokom sledećeg razgovora.
Asertivno ponašanje takođe znači da govornik ne sme oklevati pred sagovornikom ili zvučati grubo. Ton razgovora treba da bude miran i prijateljski, dok pričanje sporijim tempom i tišim glasom može biti dovoljno da se razgovor vrati u ravnotežu, ukoliko je prethodno njegova harmonija narušena.
- Budite spremni da razgovarate dok ne pronađete rešenje
Кada duže vreme ne dobijete odgovor koji želite, najlakše rešenje je samo okrenuti se i otići, ali ovime ćete samo pokazati svoj pasivan način komuniciranja.
S druge strane, biti asertivan znači nastaviti razgovor mirno i s poštovanjem, dok se problem ne reši. Iako će možda biti potrebno postavljanje dodatnih pitanja ili pažljivije slušanje, svakako će biti vredno vašeg vremena, jer će se obe strane na kraju osećati dobro i niko neće biti uvređen.
- Obratite pažnju na neverbalnu komunikaciju
Pod neverbalnim komuniciranjem podrazumevaju se način držanja tela, izraz lica, kontakt očima i boja glasa. Trebalo bi da govorite i pomerate telo staloženo bez pokreta koji deluju agresivno ili pasivno. Bilo koji ,,grubi“ postupak dovešće do toga da druga osoba pređe u režim odbrane, dok bi vaša pasivnost uticala na sagovornika da se oseti zanemareno.
Održavanje kontakta očima pomoći će vam da ostanete koncentrisani u toku razgovora. Takođe, to je jednostavan način da drugoj osobi stavite do znanja da vam je važno ono šta ona govori.
- Budite prisutni
Poslednje, ali ne i manje važno kada je u pitanju tajna efikasne komunikacije, jeste da obraćate pažnju na to šta druga osoba pokušava tačno da vam kaže. Potrudite se da ne govorite o prošlim problemima, u suprotnom, možete pokazati nepoštovanje prema sagovorniku, a postoji mogućnost i da izgubite fokus s glavne teme (na taj način nećete moći da date tačan odgovor ili budete asertivni).
Pažljivost znači da budete prisutni i da ne razmišljate o drugima, koji nisu trenutno u vašoj blizini. Zaboravite na ostatak sveta. Pogledajte osobu, sa kojom komunicirate u datom trenutku, i aktivno slušajte sve što vam govori. Tako ćete uspeti smisleno da odgovorite i bićete asertivni.
Ovladavanje pravilnim tehnikama komunikacije se usvaja vremenom. Pokušajte primeniti neke gorepomenute u razgovoru sa svojim bližnjima, kako biste se uverili u koristi njihove primene. Recimo, pokušajte da razumete druge, iznosite manje argumenata i potrudite se da razvijete pozitivniju atmosferu u toku razgovora, kako bi se vaši sagovornici osetili prijatno. Zatim počnite da primenjujete ove taktike tokom svih susreta, jer ćete svojom asertivnošću svet učiniti boljim mestom.